Foute Vangst

Het vraagstuk
Criminele netwerken proberen steeds vaker jonge vissers te betrekken bij smokkelpraktijken. Wat begint met een klein verzoek — een pakketje meenemen of iets bewaren aan boord — kan snel uitgroeien tot dwang, chantage en langdurige betrokkenheid bij georganiseerde criminaliteit. Binnen de visserijsector is weinig bewustzijn over hoe die eerste stapjes eruitzien. Jongeren missen de handvatten om signalen te herkennen en zich uit zulke situaties te houden.

De oplossing
Samen met Team Volans van Project Maritieme Smokkel ontwikkelden we de mobiele escape room Foute Vangst. Jongeren stappen in een spannend, realistisch vissersverhaal waarin ze geconfronteerd worden met verleidingen, keuzes en consequenties. In een team van 2 tot 5 spelers doorlopen ze het spel in een uur, gevolgd door een begeleid nagesprek.

De ervaring laat zien hoe snel onschuldige klusjes overgaan in criminele betrokkenheid. Door te spelen, reflecteren én in gesprek te gaan, krijgen jongeren inzicht in hun eigen grenzen en maken ze risicovolle situaties bespreekbaar. De escape room reist langs visserijscholen in heel Nederland en biedt scholen een laagdrempelige manier om dit moeilijke onderwerp aan te kaarten.

Mijn rol
Ik was names eindverantwoordelijk voor het concept, ontwerp en de volledige realisatie van de escape room. Van verhaal en spelopbouw tot materiaalkeuze en fysieke uitvoering.

raccoon Serious Games
raccoon Serious Games
raccoon Serious Games
raccoon Serious Games
previous arrowprevious arrow
next arrownext arrow
Scroll to Top